Asus K51AC-SX003C, NL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Asus K51AC-SX003C, NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

janderman 16-01-2010
Geschreven voor: Asus K51AC-SX003C, NL

Mijn Acer Aspire 1302XC laptop uit 2003 was naar 7 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Hij werd traag met opstarten en had moeite met het verwerken van bewegende delen op internet. Bijv. startpagina msn.

De belangrijkste eisen voor een nieuwe laptop waren:
-prijs max 550 euro
-windows 7
-max. geheugen capaciteit binnen het aanbod in die prijsklasse
-dual core o.i.d.
-mogelijkheid om te multitasken
-lage geluidsproductie
-Led scherm
-2 jaar garantie
-positieve reviews
-goed / betrouwbaar merk

Na een speurtocht van een paar dagen op kieskeurig.nl en deze site kwam ik uiteindelijk uit op de volgende keuzes: Asus K50IJ-SX144V, de Asus K61LC-JX019V en deze Asus.
Over Acer las ik diverse minder positieve ervaringen, daarnaast biedt Asus 2 jaar garantie en dat is ook wat waard.
Ik heb ook nog naar Toshiba gekeken, maar ook zij bieden 1 jaar garantie en in mijn prijsklasse heb ik dan Windows Vista i.p.v. Windows 7.

Aangezien de andere 2 modellen van Asus niet leverbaar waren op korte termijn heb ik voor deze gekozen. Overigens vind ik dat wel een minpunt van sommige aanbieders op deze site. Ze lijken iets te willen verkopen voor een bepaalde prijs, maar als het op bestellen aankomt is het niet leverbaar (of is onduidelijk wat de levertijd is).

De laptop van mijn keuze werd binnen 2 dagen afgeleverd door 4lauch.nl.
Het instructieboekje is bevat minimale aanwijzingen, maar genoeg om op te kunnen starten. Gelukkig geen dode pixels op het scherm.
Windows7 is echt fantastisch. Prachtig vormgegeven en eenvoudig in gebruik.

De laptop zelf is muisstil. Ook als je verschillende zware programma's naast elkaar laat lopen. Hij zoemt wel voortdurend op de achtergrond, maar dat is bijna niet hoorbaar en zeker niet hinderlijk. Alleen bij het opstarten blaast hij echt, maar dat zwakt binnen een paar seconden af naar een zacht zoemgeluid. Prima.

De computer is supersnel. Het openen van Excel, Word, Internet, Outlook voert hij direct uit. Je klikt en ploep daar verschijnt het achter elkaar op het scherm. Bij de vorige laptop had moest ik minimaal 15 seconden wachten voor 1 onderdeel hiervan werd uitgevoerd.

Voornaamste minpunt vind ik het scherm. Deze is op filmformaat.
De letters van bijv. internet zijn erg klein. Dit is wel aan te passen, maar dan gebeurd er iets geks. Hij blaast de lettergrootte op, waardoor ze onscherp lijken. Wel prima leesbaar, maar niet geheel scherp. Ook de iconen van bijv. office zijn onscherp op het scherm.
Het aanpassen van de resolutie of andere truks om het scherm te beïnvloeden hebben niet gewenste resultaat. Het blijft minder scherp t.o.v. mijn ouwe Acertje. Ik ben daar minder blij mee, maar na een aantal dagen went dit wel. Ik zag op Google dat meer mensen dit ondervinden met dit type scherm.
Foto's en films zijn daarintegen haarscherp.

Qua mobiliteit is het best een grote laptop. Ik gebruik hem alleen in huis, maar voor gebruik in bijv.de trein of bus zou ik een kleinere adviseren.

Het glimmende, gladde oppervlak van de laptop is erg gevoelig voor vingerafdrukken en oogt dus niet schoon na gebruik. Het is natuurlijk nooit schoon, maar nu zie je dat dus ook duidelijk.

De batterij gaat zo'n 3 uur mee.

Een backup maken gaat met een muisklik, maar let op. Je krijgt een foutmelding als je al een tijdje aan het werk bent geweest. Dit is op te lossen daar 4 uur op Google te speuren naar een truc (die dus echt nergens te vinden is :'( ) of te bellen Asus helpdesk (die adviseren om d.m.v. knip en plak een backup te maken, tja....dat kan ik natuurlijk zelf ook wel bedenken)
Ik kwam er zelf achter dat de backup functie prima werkt als je de laptop weer opnieuw aanmeld.
Zo simpel is het. Gewoon opnieuw opstarten en dan direct een backup maken en je krijgt geen enkele foutmelding (inmiddels een paar keer gedaan)

Conclussie in het algemeen: een prima koop !